Şirket Araçları Ve Servislerde Uyulması Gereken Kurallar

Çalışanların işe gidiş gelişlerinde kullanması için işveren tarafından sağlanan servis araçları ve makam aracı olarak kullanılan şirket araçları, çalışanlar için konfor alanı oluşturarak ulaşımda kolaylık sağlamaktadır. Ancak bu araçları güvenli kullanmak ve seyahat sırasında güvenliği ihlal edecek durumlardan kaçınmak için bazı kuralların atlanmaması gerekmektedir. Bu kurallar hem bireysel hem de çevremizdekilerin iş sağlığı ve güvenliği açısından son derece önem taşımaktadır.

Trafikte geçirilen süre, her zaman çalışma süresinden sayılmasa da yaşanabilecek bir kaza işle illiyet bağı kesilmediği sürece iş kazası sayılmaktadır. Karayollarında meydana gelen iş kazaları, pek çok kişinin ölümüne, yaralanmasına ya da sakat kalmasına neden olabilmektedir. Bu nedenle; servis araçlarının ve şirket araçlarının kullanımında, trafik kurallarına, mevzuat gerekliliklerine ve işverenin belirlediği kurallara uyulması, maddi hasar, zaman kaybı ve en önemlisi de can kaybının önüne geçilmesinde büyük önem taşımaktadır.

Serviste ya da şirket aracında kurallara uymamak veya uyulmamasına göz yummak yaşanacak bir kazada zarar görmesek bile çevremizin gördüğü zarardan bizleri vicdanen, bazı durumlarda da kanunen sorumlu tutmaktadır.

Servis Araçlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Uyulması Gerekenler

  • Servis aracına binmeden önce aracın basamağının tam olarak çıktığından, basma alanının adım aralığına uygun yükseklik ve genişlikte olduğundan emin olunmalıdır.
  • Araç kalkışa hazırlanırken ya da durmak üzereyken araca binmeye ve araçtan inmeye çalışılmamalıdır.
  • Araç seyir halindeyken hangi koltukta oturulduğu fark etmeksizin emniyet kemeri takılmalıdır.
  • Araç durmasının ve/veya yolcu indirme/bindirmenin yasak olduğu alanlarda veya köprü üzerlerinde servis aracına binilmemeli ve inilmemelidir. Olası bir talep geldiğinde reddedilerek güvenli bir alana gidilmesi söylenmelidir.
  • Servis araçlarında şoförün veya personelin sigara içmesi yasaktır.
  • Araç hareket halindeyken aracın içinde hareket edilmemelidir. Tüm yolcular kendi yerlerinde ve kemerleri takılı oturuyor durumda olmalıdır.
  • Şoförün dikkatini dağıtmak, şoförle sohbet etmek tehlikeli olduğundan bu durumlardan kaçınılmalıdır.
  • Yol kapanması gibi durumlar dışında servisin güzergahının dışına çıkması talep edilmemelidir.
  • Önceden belirlenen sabit inme-binme alanları dışında herhangi bir yerde servisten inme ya da servise binme talebinde bulunulmamalıdır.
  • Servise kayıtlı çalışanlar dışında, yolcu alınmamalı ve bu konuda şoföre talepte bulunulmamalıdır.

Şirket Araçlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Uyulması Gerekenler

  • Araca binmeden önce aracın çevresinde dolaşarak lastikler kontrol edilmeli ve aracın herhangi bir yerinde yolculuğu engelleyecek bir durum olup olmadığı kontrol edilmelidir.
  • Araca bindikten sonra, yolculuğa çıkmadan önce, doğru oturuş pozisyonunun değişmediği kontrol edilmelidir. Araçların temizlenmesi, şoför değişikliği gibi durumlarda koltuk ayarı, kafalık yüksekliği, ayna ayarı değişebilmektedir. Her kullanım öncesi uygunluğu kontrol edilmelidir. Sürücü koltuğunun, eller direksiyona doğru uzatıldığında bileğin direksiyonun en üst kısmına uzanacak şekilde ayarlanması gerekmektedir. Direksiyon, sağa ve sola daha çabuk ve tam istenilen kadar döndürebilecek şekilde tutulmalıdır. Kafa koruyucusunun kafaya değmediğinden ve kafanın arka kısmına denk geldiğinden emin olunmalıdır,
  • Sürücü dahil araç içerisinde seyahat eden herkesin emniyet kemerinin takılı olması gerekmektedir. Emniyet kemerleri, otomobilde seyahat edenlerin ağır yaralanma risklerini %45 oranında azaltmaktadır. Ölümlü kazalarda, emniyet kemeri kullananların %24,8’ i hiç zarar görmeden kazayı atlatırken, emniyet kemeri kullanmayanlarda bu oran %6,3’ tür. Oranlardan da anlaşılacağı gibi emniyet kemeri kullanmak hayat kurtarır. Araca binildiğinde ilk olarak emniye kemeri bağlanmalıdır.
  • Araç kullanırken hiçbir şekilde gözler yoldan ayrılmamalı ve cep telefonu ile meşgul olunmamalıdır. Yapılan araştırmalara göre, araba kullanırken telefonla konuşmak kaza riskini 4 kat kadar artırmaktadır.
  • Çevreden gelecek uyaranları (klakson, selektör, uyarı levhaları vb.) kaçırmamak için araç içerisinde yüksek sesle müzik dinlenmemeli, uzun süre ve yüksek sesle konuşma yapılmamalıdır.
  • Alkol ve uyuşturucu etkisinde araç kullanmak, dikkatin dağılmasına, algı gücünün zayıflamasına böylelikle kaza ihtimalinin artmasına sebep olmaktadır. Alkollü sürücü sadece kendi canını ve malını tehlikeye sokmaz, çevresindeki insanlara da zarar verir. Bu nedenle asla alkollüyken araç kullanılmamalıdır.
  • Uykusuz ve yorgun halde trafiğe çıkılmamalıdır. Özellikle şirket araçları ile uzun süreli araba kullanmak zorunda kalındığında, yorgunlukla beraber uyku bastırması sıkça rastlanan durumlardandır. Şoförün uykusu geldiği anda ne yaparsa yapsın uykusu açılmayacaktır. Bunun için en doğrusu, bu gibi durumlarda aracı güvenli bir alana park etmek ve dinlenmektir.

  • Takip mesafesi bırakılmasının amacı öndeki araç ile durma mesafemizi ayarlamaktır. Öndeki araca çok yaklaşıldığında ani frenleme durumunda aracı durdurmak için yeterli süre olmayacağı için kaza kaçınılmaz olacaktır. Bu nedenle araç kullanırken takip mesafe kurallarına mutlaka uyulmalıdır. Takip mesafesi, aracınızın km cinsinden saatteki hızının en az yarısı kadar metre mesafesinde olmalıdır. Örneğin; hızı saatte 50 km olan bir aracın öndeki araç ile arasında en az 25 metre takip mesafesi olmalıdır. Trafikte araç kullanırken yaşanacak kazalarda hem maddi hem de manevi kayıplar çok fazladır. Bu nedenle; trafiğin şakaya gelmeyeceği ve güvenlikten ödün verilmemesi gerektiği unutulmamalıdır. Şirket aracı ve servis aracı kullanan kişilere ileri sürüş teknikleri eğitimi aldırılması, olası kazaların önüne geçilmesinde büyük önem taşımaktadır.

Kaynakça

1. Günlük Hayatımız Ve İș Sağlığı Güvenliği Rehberi , İBB İș Sağlığı ve Güvenliği Müdürlüğü 2. Emniyet kemeri kullanımı, http://www.trafik.gov.tr/emniyet-kemeri-kullanimi
3. Emniyet kemeri, https://www.yataganairbag.com/hizmet-emnIyet-kemerI-66.html