Emniyet Kemeri Kullanımının Önemi

Emniyet Kemeri Kullanımının Önemi

Emniyet kemeri, yolcuların güvenliklerini sağlamak üzere her ulaşım aracında olan ve kaza anında kişiye gelecek hasarı en aza indiren koruyucu bir düzenek olarak tanımlanmaktadır. Çarpışma anında konumunuzu sabit tutmayı, camdan fırlamanızı veya kafanızı bir yerlere çarpmanızı önleyen bu sistem aslında bir düzenekten çok daha büyük anlam ifade etmektedir. Zira emniyet kemeri kullanımı trafik kazalarında yaşamı koruyan en önemli unsurların başında gelmektedir.

Biz de sizler için bu önemli düzenekle ilgili bazı noktaların ve emniyet kemeri kullanımının gerekliliğinin altını çizmek istedik…

 Yaralanma ve Yaşam Kaybı Riskini Düşürüyor

Toplum genelinde emniyet kemeri kullanımı hareketleri kısıtlayan bir ekipman gibi hissettirse de emniyet kemeri hayat kurtaran önemli bir parçadır. Yaşanan trafik kazaları, emniyet kemeri kullanımı bazında değerlendirildiğinde emniyet kemeri kullanımının zorunlu olduğu ülkelerdeki ölüm ve yaralanma oranlarının, kullanımın zorunlu olmadığı ülkelere göre %40 daha az olduğu görülmektedir. Çünkü emniyet kemeri aracın hızı ne olursa olsun çarpma, ani fren yapma sonucunda araç içinde savrulmayı önlemektedir. Bu sayede, olası bir çarpmanın etkisiyle hassas ve en önemli organların yer aldığı kafa ve omuriliğin herhangi bir yere çarpmasını önleyerek korumaktadır.

İstatistiklere göre, üç noktalı emniyet kemerleri, otomobilde seyahat edenlerin ağır yaralanma risklerini %45 kamyonetlerde ise %60 oranında azaltmaktadır. Ölümlü kazalarda ise emniyet kemeri kullananların %24.8'i hiç zarar görmeden kazayı atlatırken, emniyet kemeri kullanmayanlarda bu oranın %6.3 olduğu görülmektedir. Aslında bu rakamlar dahi emniyet kemeri kullanımı ve gerekliliğini bir kez daha ortaya koymaktadır.

Arka Koltukta da Takılmalı!

Emniyet kemerlerinin sadece ön koltukta oturan yolcular için değil ön ve arka koltukta oturan tüm yolcular için kullanılması gereken hayati bir ekipman olduğu kaza araştırmalarındaki sonuçlarla da ortaya konulmuştur. TRL (İngiltere Ulaşım Araştırma Laboratuvarı) analizleri, ön koltuk yolcularının tamamına yakınının emniyet kemeri takmasına karşılık, daha düşük oranda emniyet kemeri kullanan arka koltuk yolcularının yaralanma riskinin iki kat, fırlatılma riskinin ise yedi kat daha fazla olduğunu ortaya koymuştur.

Arka koltukta oturan yolcuların kazalardaki en büyük yaralanma nedeni fırlatılmadır. Arka koltukta oturan ve emniyet kemeri takmamış olan yolcuların en çok fırlatılma ve araç içerisinde savrulma kaynaklı kafa, yüz ve boyun zedelenmelerine maruz kaldıkları görülmektedir.

İleri düzey araştırmalarda arka koltukta emniyet kemeri kullanımının, arka koltukta meydana gelen ölüm ve yaralanmaların 2/3'nün ve ön koltukta yaşanan ölümlerin ise %6'sını önlediği saptanmıştır. Bütün ağır yaralanmalarda ise, arka koltuk emniyet kemerlerinin yaralanmanın şiddetini %50 oranında azalttığı görülmüştür.

Çocuklarda Emniyet Kemeri Kullanımının Önemi

Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre; 2001 yılında tüm kazalar içinde ölümlü ve yaralanmalı kazalara karışan 0-15 yaş arası çocukların toplam sayısı 7413'tür. Bu sayı ölümlü ve yaralamalı kazaya karışan toplam yolcuların (sürücüler hariç) %16.03'ünü oluşturmaktadır. Bu çocukların %32.23'ü 0-5 yaş arasındadır.

Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bu istatistik verisinden seyahat esnasında bebek ve çocuk oto koltuklarının kullanımının ne kadar önemli olduğu da gözler önüne serilmektedir.

Bebek ve çocuk oto koltukları; çarpma etkisini vücudun belli bir kısmına yönlendirmeyip, bu etkiyi vücudun daha güçlü bölgelerine (kalça kemiği, sırt ve omuz) dağıtarak çarpma etkisini azaltma işlevini görmektedir.

Çocuk koruma sistemleri belli bir kesim tarafından karmaşık bulunsa ve çocukları rahatsız ettiği düşünülse de, bu sistemler basit, çocukların hoşlanacağı şekilde ve en önemlisi de maksimum korumayı sağlayacak nitelikte tasarlanmıştır.

Tüm çocuklar için, araç içerisinde oto koltuğu ya da yükseltici aparata ihtiyaç duymadan yolculuk yapabilecek şekilde gelişimini tamamlayana kadar ilgili ekipmanların kullanılması ve sonrasında ise mutlaka emniyet kemeri kullanılarak yolculuk yapılması sağlanmalıdır.

Kendinizi ve sevdiklerinizi araç içerisinde korumanın en önemli yolu; şehir içi ya da şehir dışı, yakın veya uzak mesafe ayırt etmeden emniyet kemerini takarak yolculuk yapmaktan geçiyor. Bu nedenle ön koltuk ya da arka koltuk fark etmeksizin mutlaka emniyet kemerinizi takmanız kendinizi olası bir çarpma ya da çarpışmanın etkisinden korumak için önemli bir önlemdir.

Dünyada ve Ülkemizde Emniyet Kemeri Kullanımının Önemli Tarihleri

• Emniyet kemerine benzeyen ve sürücüleri kemer veya kancalar ile sabitleyen ilk sistemi 1885 yılında Edward Haghorn icat etmiş olup, akabinde Gostave Leebou 1903 yılında iki noktadan bağlı emniyet kemerini geliştirmiştir. 1930’lu yıllarda birçok doktor bu sistemi arabalarına yerleştirmiş ve zorunlu kılınması için çalışma başlatmıştır.

• 1953’te ise Colorado Eyaleti Tıp Birliği emniyet kemerinin tüm arabalara yerleştirilmesi için bir bildiri yayınlamıştır. 1955 yılında Kaliforniya Araç Kanunu araç kullanmak için emniyet kemeri takmayı mecbur tutmuştur.

• 1957'de Volvo iki noktalı çapraz emniyet kemerine kilit eklemiştir. 1958'de ise İsveç'teki Volvo fabrikasında mühendis olarak çalışan Nils Bohlin, üç noktalı emniyet kemeri olarak bilinen sistemin patentini almıştır. 1959 yılında İsveç'te Volvo firması ön koltuk için üç noktalı emniyet kemerini standart olarak sunmuştur.

• Ülkemizde 18.06.1986 tarihinden itibaren "şehirlerarası karayollarında otomobil ve tescil bakımından otomobil gibi işlem gören arazi taşıtları ve minibüslerde sürücüsü ve yanında oturan yolcular için" emniyet kemeri uygulaması başlatılmıştır.

• 01.01.1992 tarihinden itibaren "şehir içi yollarda da ticari otomobil ve minibüsle yolcu taşımacılığı yapan araç sürücüleri hariç, otomobil ve otomobil gibi tescil işlemi gören arazi taşıtları ve minibüs gibi taşıtların sürücüleri ile ön koltuğunda oturan yolcularına" emniyet kemeri takma zorunluluğu getirildi.

• 01.01.1998 tarihinden sonra ise üretilen minibüslerin arka koltuklarında, kamyon, kamyonet, çekici ve şehirlerarası otobüslerde emniyet kemeri kullanımı yönetmelik kararı ile zorunlu kılınmıştır.

 

Kaynaklar

  • http://www.trafik.gov.tr/emniyet-kemeri-kullanimi-31
  • https://perlatr.com/blog/1012/emniyet-kemerinin-tarihi-ve-onemi
  • https://www.ikinciyeni.com/blog/iyi-surucu-rehberi-detay/
  • emniyet-kemeri-nasil-hayat-kurtarir
  • http://www.tuik.gov.tr/
  • https://www.egm.gov.tr/cocuk-koltugu-kullanimi
  • http://trafik.gov.tr/istatistikler37